OM UNGDOMSSKOLEN  /  Faglige fortællinger  /  Sommer i Containeren

Unge skaber deres egen sommer i JA-Containeren

Op mod 30 events og workshops holdes i løbet af sommeren ved Helsingørs nye mødested for unge med kreative idéer.
JA-Containeren bliver rammen om op mod 30 unge-events i løbet af juli og starten af august måned. Foto: JA-Kontoret

30. juni 2021

Helsingør har fået et helt nyt samlingspunkt for unges idéer og skaberlyst. Det er en ikke helt almindelig container, der står ved Værftets Madmarked på havnen i Helsingør, og denne sommer vil den være fyldt med events, workshops og meget mere – alt sammen arrangeret af unge og for unge.

Containeren blev sat op i foråret, og den sidste måned har der været fuld gang i aktiviteterne, som skabes af de unge selv. Det kommer sommerferien ikke til at sætte en stopper for – tværtimod. I juli og august måned afholdes op mod 30 forskellige unge-events i og omkring containeren, der kan åbnes op og inddrage pladsen rundt om.

JA-Containeren, som den bliver kaldt, er sat op af JA-Kontoret på Ungdomsskolen som et forsøg på at rykke tættere på de unges hverdag.

- Det betyder rigtig meget at have et fast sted, hvor vi kan vise projekter frem i byrummet. Madmarkedet er et centralt sted, hvor mange kommer forbi, og det giver de unge meget mere synlighed, siger Gry Jensen, der er koordinator på JA-Kontoret.

Det er de unge selv, der planlægger og afvikler de mange events, bl.a. nogle af de interessefællesskaber for unge, som faciliteres af JA-Kontoret.

Derfor kan man bl.a. tage på sanketur på stranden, lave vild mad med tang, kaste sig over redesign med Fix dit Kluns, kombinere kreativitet og hygge med Krea & Kage og meget mere.

Eller hvad med en Tømmermænds Quiz, Horoskop for Begyndere eller en hækle-workshop?

Juli skydes i gang med et stort live-event den 1. juli, der holdes i forbindelse med udgivelsen af den nye udgave af kunstmagasinet NEON, og JA-Containeren bliver i slutningen af ferien også centrum for en tre-dages poesifestival for unge med navnet PoeSi’ Det. Poesifestivalen afholdes i forbindelse med gadeteaterfestivalen PASSAGE.

Man kan finde info om de mange events, der løbende planlægges hen over sommeren, på facebook.com/jakontoret.

Fakta om JA-Kontoret

• JA-Kontoret er et projektværksted, hvor unge i Helsingør Kommune kan arbejde med selv at realisere deres egne projekter og idéer.
  • JA-Kontoret er en del af Ungdomsskolen i Helsingør og tilbyder bl.a. sparring og rådgivning til de unge. I nogle tilfælde kan de unge få hjælp til at søge om økonomisk støtte til deres projekter.
  • Læs mere på jakontoret.ungdomsskolen.com

Senest opdateret 16.08.2021 12:05 af CVH