10.  /  10. klasse  /  Efter 10.

Efter 10.

Vi giver dig tid til at tænke over, hvad du skal vælge efter 10. klasse. Du skal lære dig selv bedre at kende og smage på de forskellige muligheder for uddannelse. Vi samarbejder med dig om at forvandle din usikkerhed til, at du bliver mere afklaret om, hvad du vil.

Karrierelæring

2-3 gange i løbet af året har vi karrierelæringsuge. Her tager klassen sammen ud og besøger de forskellige uddannelsessteder, så du ved, hvilke valgmuligheder du har efter 10. klasse. Jeres lærer er med og snakker sammen med lærerne på uddannelsesstedet, så I kan arbejde videre med det, I oplever under besøget.

Praktik

Hvis du er nysgerrig efter at lære mere om et bestemt fag og selv prøve, om det er noget for dig, kan vi hjælpe med at arrangere et praktikforløb, hvor du f.eks. kommer ud og arbejder i en virksomhed i en periode.

Ud af huset

Vi er ofte ude af huset og besøger bl.a. virksomheder, så du kan se, hvordan der ser ud på en arbejdsplads, og høre hvilke krav, der bliver stillet der. Det kan også være, vi tager ud og får nogle fælles oplevelser bare for at være sammen.

OSO

I en uge i løbet af skoleåret arbejder du med Obligatorisk Selvvalgt Opgave. Det er det store projekt i 10. klasse, hvor du skal fordybe dig i en uddannelse, som du synes er interessant.

Gennem året indsamler du viden fra ekskursioner, samtaler, brobygningsforløb, virksomhedsbesøg mm. og laver et studieportfolio. Du afslutter OSO-opgaven med en udstilling for lærere, forældre og andre gæster.

Uddannelsesvejledning

Uddannelsesvejlederne har deres faste gang på skolen og er med til at planlægge brobygning, besøg ud af huset osv. De er tæt på dig i løbet af skoleåret og kan hjælpe med at vise dine muligheder efter 10. klasse.

Det får du med på vejen fra 10.:

• Du bliver klogere på dig selv og dine styrker og svagheder
  • Du bliver bedre til at forstå, hvordan du fungerer sammen med andre
  • Du bliver bedre til engelsk, matematik og dansk, som er vigtige fag for dit kommende uddannelsesvalg
  • Du bliver bedre til at opnå større viden om uddannelsessystemets mange veje og job i arbejdslivet

DEM SAMARBEJDER VI MED:

Helsingør Eliteidræts Akademi (HEA)

HEA kombinerer skolegang og sportslig udvikling for talentfulde idrætsudøvere, som går i 10. klasse eller på en ungdomsuddannelse i Helsingør.

U/NORD & Social- & Sundhedsuddannelsen i Helsingør

Vi er naboer til de praktiske erhvervsuddannelser og samarbejder med erhvervsskolerne U-NORD samt social- og pædagoguddannelserne i Helsingør.

HTX/STX/HHX/HF

Vi samarbejder med Helsingør Gymnasium og VUC Nordsjælland omkring særlige brobygningsforløb.

I løbet af skoleåret arbejder eleverne med de 10 områder, der har betydning for uddannelsesparathed. De består af en række personlige kriterier samt sociale, faglige og praksisfaglige forudsætninger. Dem kan du læse mere om i galleriet ovenover.

Du er altid velkommen til at ringe eller skrive til os og evt. komme på besøg - find kontaktinfo under KONTAKT OS.

Hvis du vil vide mere om det faglige i 10. klasse, så klik på UNDERVISNING, og i EFTER 10. kan du læse om, hvordan du i løbet af året kan undersøge, hvad de næste skridt i dit uddannelsesliv skal være.

I FÆLLESSKAB fortæller vi om, hvordan du bliver en del af det store ungemiljø, der er i 10. klasse, og du kan få en fornemmelse af en alsidig hverdag på skolen under SKOLEN og DIT ÅR I 10.

Du kan også gå ind på vores Facebook-side og følge med i, hvad vi laver i øjeblikket.

Senest opdateret 23.11.2023 11:03 af MB