OM UNGDOMSSKOLEN  /  Faglige fortællinger  /  Virtuel skoledag

10. klasser har opfundet deres egen virtuelle skoledag

Gamer-chatrum og videolinks er utraditionelle tiltag til at lave fjernundervisning på Ungdomsskolen. Men det virker.

23/3 2020

Der bliver stadig sagt godmorgen til eleverne i Ungdomsskolens 10. klasser, selvom de unge nu sidder derhjemme, mens klasseværelserne er lukket ned. Skolen har taget utraditionelle midler i brug for at etablere fjernundervisning for eleverne, og derfor mødes lærere og unge hver dag i videomøder og via gamer-chatrum. Med opfindsomhed og pionerånd er det lykkedes med ekstremt kort varsel at få en undervisning op at stå, der rent faktisk virker.

- Der er fuldt fremmøde til timerne, og eleverne sidder inde i undergrupper i de her chat rooms og laver gruppearbejde og arbejder med det faglige, mens jeg kan hoppe ind og ud og følge med, siger Nadja Rahr. Hun er lærer i 10.X, der er for unge, som har haft det svært i folkeskolen, og her har en af skolens unge lærere etableret et fælles forum i onlinetjenesten Discord. Den kender mange af eleverne fra gamer-verdenen, og de unge er selv kommet med input til opstarten.

- Vi har grinet af, at de første par dage var det lærerne, der fik fjernundervisning af eleverne i den her måde at kommunikere på. Eleverne er superdisciplinerede og meget bekendte med, hvordan de taler sammen herinde, siger Nadja Rahr.

Elever byder ind på nye måder

Den anderledes undervisningsform har ført uventede oplevelser med sig. Det gælder blandt andet for nogle af de elever, som har haft særligt svært ved at indgå i almindelig skolegang, og som derfor har fået eneundervisning.

- Nogle af dem har nu meldt sig på banen og vil godt modtage holdundervisning på denne måde, og det er helt vildt spændende, at der på den måde kan være en vej ind i et fællesskab for dem, siger Nadja Rahr, der dog understreger, at det digitale tilbud ikke skal ses som en undervisningsform, der på den længere bane kan erstatte den fysiske kontakt.

Men i øjeblikket, hvor hverdagen er vendt på hovedet, spiller læreren en særligt vigtig rolle som en tryghedsskabende figur for de unge i verden, der opfører sig unormalt. Det mener også Benjamin Westerfalck, der er lærer i 10. klasserne på Ungdomsskolen.

Derfor oplever han, at det er vigtigt, at eleverne møder hinanden og deres lærer i den digitale verden på en måde, der minder om en almindelig skoledag.

- Det er vigtigt, at der lige er den der lærer, man kan snakke med. Det er der, hvor vi lærere i hverdagen skal være gode til at se eleverne og mærke, hvornår de trives, og hvornår de ikke gør. Hvis man ikke kan se eleverne og få den snak, kan det godt blive svært, siger Benjamin Westerfalck.

Lavede læringsunivers på få dage

Den IT-interesserede lærer har derfor i løbet af få dage udviklet et helt hjemmeside-univers, hvor skolens elever kan gå ind og finde guides og links til, hvordan de holder videomøder med læreren, finder arbejdsopgaver, chatter med hinanden og får inspiration til aktiviteter.

- Det fungerer rigtig fint. Formålet er ikke kun at lave dansk og matematik, men også at danne de unge til at tage et demokratisk ansvar i den her tid. Og det virker. Jeg kan mærke den der fællesskabsfølelse hos eleverne, og de sætter sig helt klart og gør lidt mere ud af lektierne, end de plejer, siger Benjamin Westerfalck.

Også blandt lærerne har den nye undervisningsform givet nye erfaringer. I X-klasserne samles lærerne hver morgen til et virtuelt arbejdsmøde, hvor dagens aktiviteter forberedes i fællesskab.

- Vi er i gang med at uddanne os til noget, vi ikke har lært på seminariet, men jeg er vildt imponeret over, hvor let og disciplineret, det fungerer. Fordi kommunikationen er så ren og tydelig ender vi med at arbejde meget effektivt i samme retning, siger Nadja Rahr.

De digitale fællesskaber spirer også på flere af Ungdomsskolens øvrige aktiviteter, bl.a. i fritidsundervisningen, der er lukket helt ned i øjeblikket.

- Vi kan se, at det bobler i Facebook-grupper og andre steder, hvor vi er i kontakt med de unge. Der er en stor lyst til at finde andre måder at være sammen på, når de unge ikke kan mødes i det fysiske rum, og der opstår en energi, som vi er meget glade for at mærke, siger Helle Josefsen, inspektør for Ungdomsskolen.

Senest opdateret 12.11.2020 08:19 af