OM UNGDOMSSKOLEN  /  Faglige fortællinger  /  Nordlys

Ny Helsingør-event slipper unges skaberkraft løs

Nordlys sætter fokus på kultur, kunst, demokrati og aktivisme gennem tre dage i oktober.

Eventen Nordlys giver unge en stemme i Helsingør og sætter over tre dage fokus på bl.a. kunst og aktivisme. Foto: Ungdomsskolen

4. oktober 2022

Fra den 6. til 8. oktober er der Nordlys over Helsingør. Det er nemlig navnet på en helt ny event, der over tre dage sætter unges kreativitet, holdninger og engagement fri.

- Med Nordlys vil vi gerne give unge en stemme i Helsingør og vise, at her er mange forskellige unge, som udtrykker sig på forskellige måder, men som gerne vil engagere sig i det lokalsamfund, de er en del af, siger Bjarke Ravn Gudbjerg, afdelingsleder på Ungdomsskolen i Helsingør.

Det er JA-Kontoret og Skolepiloterne på Ungdomsskolen samt projekt Sammen om Hinanden, der står for eventen i samarbejde med bl.a. Musikhuset Elværket, Center for Dagtilbud, Skoler, Fritid & Idræt og GK-uddannelserne i Helsingør Kommune. Den tre dage lange event henvender sig både til elever i udskolingen og på de lokale ungdomsuddannelser.

I alt ventes mere end 600 unge fra kommunen at deltage i løbet af de tre dage, der finder sted både på Ungdomsskolen, Kulturværftet, Musikhuset Elværket, Museet for Søfart og Hamlet Studio.

Programmet for de tre dage

Torsdag den 6/10 deltager alle elevrådene på folkeskoler og privatskoler i kommunen i en række workshops på Ungdomsskolen, hvor de unge giver deres bud på, hvordan et godt ungeliv ser ud. Fælles-elevrådet Unges Talerør Helsingør har på forhånd udvalgt tre temaer, som elevrødderne skal arbejde med: Sociale medier, bekymringer samt skolen som hverdagsrum.

Fredag den 7/10 samles 270 elever fra en lang række ungdomsuddannelser på Kulturværftet og i Elværket, hvor de skal arbejde med de fem hovedtemaer i Helsingør Kommunes Vision 2030: Attraktive uddannelsesmiljøer, natur og klima, meningsfulde fællesskaber, et stærkt kulturliv samt levende byrum.

- Vi vil gerne invitere unge til at sætte en retning på, hvad de synes, Helsingør skal bidrage med og give dem en oplevelse af, at de selv kan handle på det, de brænder for, siger Kasper Poulsen fra SSP i Helsingør, der repræsenterer projekt Sammen om Hinanden i udviklingen af Nordlys.

Lørdag den 8/10 rundes Nordlys af med en aften-event på Elværket, der sætter blus på de kreative og kunstneriske ungemiljøer. Det bliver en aften skabt af unge for unge, for programmet er sat af en styregruppe på 25 unge.

Mellem kl. 16 og 24 er der skate og graffiti-sessions, talks med bl.a. Queer Kaos og Den Internationale Højskole, kreative workshops, silent disco og koncerter med Ung Skab og unge lokale navne som bl.a. Zopha.

Her kan man også møde unge fra Musikalsk Grundkursus, Scenekunstnerisk Grundkursus og BGK ArtLab, der i samarbejde har udviklet en performance, ”I Am A Nation”, specielt til Nordlys.

- Man kan være med til at påvirke den lokale debat ved at udtrykke sig kreativt, og vi vil gerne være med til at skabe et stærkt ungemiljø på tværs af de kunstneriske discipliner, siger Jacob Tækker fra BGK ArtLab, der er en del af Billedskolen i Toldkammeret.

@jakontoret på Instagram kan man bl.a. se program og billet-info for lørdag aften.

Fakta om Nordlys

• Nordlys er en tre dages event for kultur, demokrati og skaberkraft, der holdes for første gang den 6., 7. og 8. oktober i Helsingør
  • Deltagerne er unge fra elevrådene i Helsingør kommunes folke- og privatskoler, samt elever fra U/Nord, Nordsjællands HF & VUC, FGU, Steinerskolens 10. klasse og HF, Helsingør Lilleskoles 10. klasse og Ungdomsskolens 10. klasser. Desuden deltager elever fra Musikalsk Grund Kursus, Scenekunstnerisk Grundkursus og BGK ArtLab.
  • Nordlys er udviklet af JA-Kontoret og Skolepiloterne på Ungdomsskolen og Sammen om Hinanden i samarbejde med musikhuset Elværket, Center for Dagtilbud, Skoler, Fritid & Idræt samt de tre GK-uddannelser i Helsingør Kommune.
  • Nordlys er støttet økonomisk af Tuborg Fondet, Nordea Fonden, Sammen om Hinanden/Østifterne og Center for Dagtilbud, Skoler, Fritid & Idræt

Workshops til elevråd torsdag den 6/10

• Ungdomsskolen: Den ultimative skoleuge
  • Rapolitics: Bekymringer når man er ung
  • Demokrati Fitness: Træn dine demokratiske evner
  • Børns Vilkår: Sociale Medier
  • Sabrina Vitting-Serup: Præsentationsteknik

Workshops til ungdomsuddannelser fredag den 7/10

• Helsingør Kommune skal have en ny kulturpolitik: Kom med dine inputs
  • Kulturværftet: Hvordan bruger du kulturen?
  • Den internationale Højskole: Hvad betyder naturen for dig?
  • Unge klimaråd: Mangler vi et klimaråd i Helsingør?
  • Kunstner og ungdomsaktivist Thore Davies: Hvordan føles det at være ung i Helsingør?
  • Museerne Helsingør: Visuelle historier i Helsingørs byrum
  • BYLAB: Hvordan bruger du Helsingør?
  • Generation Zex: Normkritisk alternativ seksualundervisning
  • Demokrati fitness: styr dine demokratiske muskler
  • HelsingUng: alkohol spil
  • SSP: Flertals misforståelser