OM UNGDOMSSKOLEN  /  Faglige fortællinger  /  Samarbejder

Samarbejde viser unge, at verden er større end dem

Når Ungdomsskolens unge laver projekter med eksterne samarbejdspartnere, sætter det gang i kreative processer og holder skolen i kontakt med et stort netværk af professionelle.

6. december 2022

Der er over 1000 mennesker til stede på Kulturhavnen fredag den 26 august. De er dukket op for at se Queen-koncerten med Pigegarden og Ungdomsskolens kor. Det er et stort anlagt arrangement, med en rock-kvartet i ryggen af de unge optrædende, og lyd og lys leveret af professionelle.

Inden koncerten tænker projektleder Jais Larsen, at det kunne være fedt, hvis der kommer 300 mennesker. Derfor overrasker aftenen mere end positivt, også fordi de unge der deltager ser koncerten som en stor succes.

»De var skideglade for det. Det gik godt, først og fremmest fordi vi lykkedes med missionen om, at det skulle være noget særligt for de unge mennesker, der var med i det. De kunne komplimentere hinanden gennem musikken. Koret og Pigegarden kunne nogle forskellige ting, men da vi satte dem sammen, blev det bare større,« fortæller Jais Larsen.

Samarbejdet mellem Ungdomsskolen og Pigegarden opstår gennem Jais Larsens netværk i Helsingør. Han kender lederen af Pigegarden, og de bliver enige om at, et fælles projekt er en god idé, og noget de unge kan profitere af.

Queen-koncerten er derfor et godt eksempel på, at Ungdomsskolen bruger samarbejder til at vise unge, at verden er større end dem selv, og at den kreative proces blomstrer, når de arbejder sammen. Samtidig er samarbejder en oplagt mulighed for Ungdomsskolen til at holde kontakten med lokalmiljøets fagprofessionelle og byde ind med projekter, hvor det giver mening.

Den skabende proces er vigtig

Samarbejder med omverdenen har altid været en strategi, Ungdomsskolen har benyttet sig af. For at være i udvikling og levere tilbud som Helsingørs unge har lyst til at bruge, er det vigtigt at række ud til et netværk. Heldigvis har Ungdomsskolen kontakt til rigtig mange kompetente fagpersoner, blandt andet gennem underviserne på skolens fritidshold.

Kompetencenetværket er derfor stort, og der bliver arbejdet for at holde det ved lige. Blandt andet gennem en LinkedIn-profil hvor Ungdomsskolen gør sig synlig overfor andre professionelle.

»Vores vigtigste mission med de unge er, at de skal føle, at de er en del af et fællesskab. Men hvis Ungdomsskolen ser sig selv som et lukket kredsløb og ikke kigger ud på den store verden, så kommer der disharmoni,« siger Helle Josefsen, der er leder af Ungdomsskolen.

Et vigtigt kriterie for samarbejder er, at de unge er med i en skabende proces. Derfor er de unge altid med til at udvikle projekter med samarbejdspartnere fra bunden. Ifølge Helle Josefsen er den tilgang med til at holde Ungdomsskolen synlig i Helsingør.

»Vi skal være relevante for vores kommune som opgaveløser og for lokalsamfundet i forhold til at løse en opgave i at skabe et godt sted, hvor de unge kan gå hen. Det er samarbejdet omkring Queen-koncerten et godt eksempel på, for både de unge og publikum kunne se, at det blev federe af, at alle var med,« siger hun.

NORDLYS i Elværket
JA-Containeren på Elværket
Queen med Pigegarden
Ungesamarbejde i Berlin
Ungdomsskolens kor
JA-Kontoret på Elværket
Helsingør-unge i Berlin
NORDLYS og elevdemokrati

Ungdomsskolen har i år haft en række samarbejder i mange forskellige typer af projekter:

Berlin

50 unge tog i påsken til Berlin, hvor de deltog i workshops sammen med tyske unge. Til foråret kommer de tyske unge på genbesøg her. Samarbejde med tysk ungdomsklub – Musik- und Kulturakademie Wildau. Støttet af Eramus+

Nordlys

Tre-dages event i oktober med kultur, kunst, demokrati og aktivisme for +600 elever i udskolingen + ungdomsuddannelser.

Samarbejde med det lokale udviklingsprojekt Sammen om Hinanden + flere andre aktører.

MpH Street Festival

Workshops og aktivitetsdag i Multiparken i den første uge af sommerferien.

Samarbejde med flere aktører: Villa 5, mp:H, Cube, Tetriz, SSP, Sammen om hinanden, Helhedsplan, DBU, Ungdomsskolen, HIF, Fonden Støberierne.

Musikhuset Elværket

JA-Kontoret har siden august arbejdet tættere sammen med foreningen, der driver Elværket, bl.a. har JA-Containeren været placeret her, Ungdomsskolen var en del af Helsingør Festival i august, og musikhuset spillede en stor rolle i Nordlys.

Queen-koncert(er)

Stor fælles koncert på Kulturhavnen i august, hvor Helsingør Pigegarde og Ungdomsskolens kor optrådte med Queen-numre. Genopført ved Kulturnatten i Espergærde i slutningen af september i en mindre version.

Samarbejde med Helsingør Pigegarde

Senest opdateret 04.10.2023 13:05 af CVH