OM UNGDOMSSKOLEN  /  Faglige fortællinger  /  Generation Zex

Nyt ung-til-ung projekt sætter spot på køn og seksualitet

Fem gymnasielever fra Helsingør har fået nok af sløj seksualundervisning. Derfor har de taget sagen egen hånd og startet Generation Zex, der laver podcasts og workshops til skoler og gymnasier.
De fem unge bag Generation Zex. Fra venstre Freja Fischer-Nielsen, Franne Crawford og Aia Andreassen. Forrest Eva Hjul Holm og Hannah Teplin. Foto: Ungdomsskolen

24. januar 2022

Unge har mange forestillinger og meninger om køn og seksualitet, men desværre er seksualundervisningen ikke fulgt med tiden på alle skoler. Det mener fem elever fra Helsingør-området. Derfor har de startet Generation Zex, der laver alternativ seksualundervisning, i samarbejde med Ungdomsskolen, til andre unge i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne i Helsingør Kommune. Gennem workshops og podcasts sætter de spot på bl.a. køn, kønsidentitet og sex.

- Vi har fokus på ting, der normalt ikke bliver lagt vægt på i seksualundervisningen. Vi er meget normkritiske i den måde vi underviser på, og vores mission er at informere andre unge på skolerne i et safe space, siger Hannah Rebecca Teplin, der er en af ophavsfolkene bag Generation Zex.

Den eneste undervisning i sex og følelser hun selv fik, da hun gik i folkeskolen, var en ”grænseleg,” hvor eleverne skulle lære at sige fra. Og da hendes med-underviser, 18-årige Aia Andreassen, gik i 9.klasse, fortalte hun klassen, hvordan p-piller virker. Hendes klasselærer, der ellers skulle stå for seksualundervisningen, vidste det nemlig ikke.

- Det var ikke godt nok. Vores holdning er, at det er en basal menneskerettighed, at få ordentlig viden på det her område. Vi er jo meget informerede i Danmark, men der mangler viden om ting som kønsidentiteter og samtykke, siger Hannah Rebecca Teplin.

Unge i øjenhøjde

De fem medlemmer af Generation Zex mener, at det er helt afgørende, at de ikke har en lærerrolle, men i stedet møder andre unge, der er samme sted i livet som dem selv. Når gruppen står foran andre unge i klasselokalerne, kan det nemlig noget helt særligt, at formidlingen foregår ung til ung.

- Vi vil gerne have, at man kan stille de spørgsmål, som man ikke synes at ens gamle matematiklærer skal høre. Eleverne skal opleve, at vi gerne vil høre, hvad de har at sige, og de skal have lyst til at høre på os, siger Aia Andreassen.

Generation Zex startede deres projekt i sommeren 2021, og siden er det gået rigtig stærkt. I samarbejde med JA-Kontoret på Ungdomsskolen har de lært at lave podcast og udviklet undervisningsmateriale. I november sidste år, begyndte Generation Zex gennem Skolepiloterne på Ungdomsskolen at undervise på skolerne, og meget tyder på, at projektet kan nå langt.

-  Vi skal mødes med nogle lokalpolitikere for at tale om, hvordan man kan gøre seksualundervisningen på skolerne endnu bedre. Vi er også blevet kontaktet af Amnesty International, der synes, at projektet lyder spændende, siger Hannah Rebecca Teplin, og tilføjer:

- Og så skal vi selvfølgelig undervise en hel masse. Det bliver mega fedt.

I uge 6 skal Generation Zex undervise alle 1.G-klasserne på Helsingør Gymnasium.

Generation Zex består af

Hannah Rebecca Teplin

Aia Elisabeth Morgen Andreassen

Freja Fischer-Nielsen

Franne Crawford

Eva Juhl Holm

Gruppen laver podcasts og workshops om køn og seksualitet på skoler og gymnasier i Helsingør, i samarbejde med JA-kontoret og Skolepiloterne på Ungdomsskolen.

Senest opdateret 24.01.2022 14:43 af MB