OM UNGDOMSSKOLEN  /  Faglige fortællinger  /  Erhvervspraktik

3 gode råd til når du skal finde erhvervspraktik

I næste uge skal 9. klasserne fra Tibberupskolen i erhvervspraktik. I løbet af dette skoleår skal over 600 elever fra hele kommunen i praktik. Her er 3 tips til, hvordan du kan finde en praktikplads.

Emily Boye har været i erhvervspraktik som kommunikationsmedarbejder på Ungdomsskolen i Helsingør. Her er hun i gang med et interview på havnen i Helsingør.

Af Emily Boye, erhvervspraktikant

8. september 2022

Du har ret til en uges erhvervspraktik i 9. klasse. Den kan bruges til at finde ud af, hvad du gerne vil arbejde med i fremtiden, eller hvilken uddannelse du kunne tænke dig. Den kan også give dig erfaring, du kan bruge, når du søger fritidsjobs.

Maj Brit Have er UU-vejleder på Tibberupskolen, og ifølge hende er Helsingør Kommune rigtig gode til dét med erhvervspraktik. Hun mener, at både de lokale virksomheder og eleverne viser stor interesse for henholdsvis at tilbyde og komme i erhvervspraktik.

- Jeg har stort set aldrig haft nogen, som ikke har fået noget ud af at være i praktik, siger hun.

For mange unge i kommunen er det første gang, de skal kontakte en arbejdsgiver og være ude i erhvervslivet. Derfor har vi samlet 3 gode råd fra Maj Brit Have om, hvordan du finder en praktikplads:

1. Lås dig ikke fast på det ”perfekte” praktiksted

Når du leder efter praktik, kan du hurtigt få en specifik idé om hvad du vil – og hvad du ikke vil. Prøv i stedet at være åben for alle muligheder og vær ikke bange for at tænke plan b. Ved at prøve noget anderledes kan du pludselig få øjnene op for noget nyt, eller måske bekræfte hvilken retning der ikke er noget for dig. Selv hvis du ikke får ”drømmestedet”, kan du sagtens få et rigtig fedt praktikforløb alligevel.

2. Brug dit netværk

Det er altid en god idé at spørge de voksne, du kender, om praktikpladser. Spørg f.eks. dine forældre, din tante, onkel eller dine venners forældre. Dér er nemlig næsten altid en god praktikplads at hente.

3. Vær tidligt ude

Jo hurtigere du leder efter praktik, jo større chance har du for at finde en god praktikplads. Prøv at komme tidligt i gang med din jagt på en praktikplads, så er der nemlig flere muligheder og mindre stress, end hvis du er sent ude.

Jeg har fundet et sted, jeg gerne vil i praktik – hvad nu?

Efter du har fundet et sted, du gerne vil i praktik, skal du kontakte det. Et af de steder, man kan komme i erhvervspraktik, er på Ungdomsskolen, hvor man kan være i praktik som journalist og kommunikationsmedarbejder hos Mads Birch, der er kommunikationskoordinator på Ungdomsskolen.

Han har nogle gode råd til, hvordan man skal kontakte praktiksteder for at få den størst mulige chance for et positivt svar.

- For det første skal du selv henvende dig og ikke få dine forældre til det, selvom de gerne vil hjælpe. For det andet skal du skrive en ansøgning, hvor du fortæller om dig selv, og hvorfor du gerne vil i praktik netop dér. Så får praktikstedet nemlig en god fornemmelse af, hvem du er, men også om du kan arbejde selvstændigt og tage et initiativ, siger han.

Fakta om erhvervspraktik

• I uge 37 er 200 elever i 9. klasse på Tibberupskolen ude i erhvervspraktik
  • 10-15 elever på skolen har ikke fundet en praktikplads i uge 37 og har i stedet normal skolegang i praktikugen
  • I alt skal godt 630 elever i 9. klasse ud i erhvervspraktik i Helsingør Kommune i skoleåret 2022-23