OM UNGDOMSSKOLEN  /  Faglige fortællinger  /  UngHavn

Unge får maritimt fritidsliv på havnen i Helsingør

Helsingør er kommet med i ungdomsskole-projektet UngHavn, hvor unge skal bygge både på havne i otte kommuner.

Juni 2024

Nu får unge i Helsingør Kommune mulighed for at løfte kommunens maritime traditioner og prøve kræfter med bådebyggeri og sømandskab som fritidsinteresse.

Helsingør er nemlig kommet med i Ungdomsskoleforeningens projekt UngHavn, der har fået en bevilling på 8 millioner kroner fra Den A.P. Møllerske Støttefond. Det betyder, at i de kommende tre år skal lokale unge bygge skibsmodeller, tage på togter og være med til at skabe nyt liv på havnen i Helsingør.

Projektet har Historisk Havn, M/S Museet for Søfart samt U/Nords bådebyggerlinje som stærke medspillere, og håbet er, at det kommer til at foregå omkring det frivillige skibsbyggermiljø i Hal 16. Ungdomsskolen i Helsingør kommer til at stå for forløbet, der bliver et tilbud for alle interesserede unge i kommunen.

Det kan især gavne sårbare unge, der har brug for at blive inviteret ind i nye fællesskaber, vurderer Bjarke Ravn Gudbjerg, afdelingsleder for Ungdomsskolens fritidshold.

”Koblingen mellem unges fritidsliv og maritime håndværk er enormt spændende, og vi oplever, at det er et projekt, som unge i udsatte positioner kan profitere og få glæde af,” siger han.

Ideen om ”UngHavn” opstod i Holbæk, hvor Ungdomsskolen, Nationalmuseet og Kystliv Holbæk gik sammen om at give unge mulighed for at prøve kræfter med det maritime liv. Erfaringerne fra Holbæk med både at tilbyde nye fællesskaber for unge og skabe liv i havnen er så positive, at de nu skal bredes ud til yderligere syv kommuner forskellige steder i landet.

”I Holbæk har vi set mange unge få øjnene op for nye personlige udviklingsmuligheder, for når du arbejder sammen om praktiske opgaver, så opstår der ofte en tillid, hvor det er let at tale sammen om andre ting,” siger Jimmi Mørup Nielsen, som er programleder i Ungdomsskoleforeningen.

UngHavn lægger til i Helsingør allerede efter sommerferien, og i det kommende år skal deltagerne i projektet bygge en skalamodel af et træskib, der efterfølgende søsættes. I Holbæk var det en 1:9-model af træskibet Georg Stage, bygget med håndværktøj og simple arbejdsgange, så de unge kunne være med i hele processen.

Til næste sommer holdes der UngHavn-træf og lokale sommersejladser, og i Helsingør håber man på, at kommunen på et tidspunkt kan byde ind som potentiel vært for træffet.

Fakta om UngHavn

• De otte kommuner som er med i UngHavn er: Roskilde, Faaborg Midtfyn, Middelfart, Svendborg, Guldborgssund, Helsingør, Holbæk og Jammerbugt.
  • Alle unge mellem 12 og 25 år kan deltage i de maritime aktiviteter – også bogligt stærke, ensomme og angste. Op mod 3.650 unge forventes at deltage i UngHavns aktiviteter på landsplan.
  • Projektet går allerede i gang til sommer og kører frem til 2027. I denne periode støtter Den A.P. Møllerske Støttefond aktiviteterne over hele landet med 8 millioner kroner.
  • Læs mere om Holbæks projekt på unghavn.ungholbaek.dk

Senest opdateret 11.06.2024 08:33 af MB