JA-KONTORET  /  NORDLYS

Med NORDLYS skaber vi handlingsfællesskaber mellem unge, ungdomsuddannelser i Helsingør Kommune, beslutningstagere og organisationer, der arbejder med unge. Sammen arbejder vi løsningsorienteret med samfundsrelevante udfordringer.

NORDLYS sætter hvert år fokus på et eller flere aktuelle emner.

I 2023-2024 er det unges trivsel og mentale sundhed der er i fokus.

NORDLYS arbejder for at styrke samfundsengagement og demokratisk selvtillid hos unge.

Bag NORDLYS står JA-Kontoret, som er en del af Ungdomsskolen i Helsingør, og indsatsen Sammen om Hinanden.

NORDLYS er støttet af Erasmus+ og Columbus Fonden.

LÆS MERE OM NORDLYS-PROJEKTET HER

NORDLYS EVENTS

I april 2024 afholdes NORDLYS Event.

Fredag den 19. april samles 250 elever fra ungdomsuddannelserne i og omkring Helsingør.

En dag med fokus på interessefællesskaber og  demokratiske selvtillid hos unge. Her vil unge og beslutningstager blive sat sammen, for at udvikle idéer og tiltag, som kan understøtte de unges trivsel fremadrettet.

Lørdag den 20. april er et åbent event, hvor målgruppen er de 15-25 årige.

Her vil der være fokus på kunst og kultur.

NORDLYS WORKSHOPS

I efteråret 2023 er vi rundt på Ungdomsuddannelserne i Helsingør Kommune og tilbyder to gratis workshops:

Alt det vi har tilfælles

En workshop hvor eleverne bliver bevidste om, alt det de har tilfælles og der bliver udviklet idéer til hvordan fællesskabet i klasserne og på skolen kan forbedres. Efter workshoppen har klasserne mulighed for, at søge 1000 kr. hos Sammen om Hinanden til en aktivitet der kan være med til at skabe mere fællesskab i klassen.

Samfundsengagement

En workshop som sætter fokus på hvad samfundsengagement kan være. Ud fra egne interesser udvikler eleverne bud på projekter. De får inspiration til hvordan man kan gå fra idé til handling.

Forrige billede
Næste billede

Vil du høre mere om NORDLYS, så kontakt
Gry Jensen, Projektkoordinator på JA-Kontoret.
Mail: stj08@helsingor.dk

NORDLYS 2022

Nordlys blev afholdt for første gang i 2022. Her var 270 elever fra en lang række ungdomsuddannelser og 10. klasser i Helsingør Kommune samlet.

Dagen startede med kickoff-oplæg af rapperen Nikoline, og herefter deltog deltagerne i 13 forskellige workshops, som blev afholdt af en lang række samarbejdspartnere: Helsingør Kommune, Kulturværftet, Den Internationale Højskole, Unge-klimarådet, ungdomsaktivist Thore Davies, museerne i Helsingør, BYLAB, Generation Zex, Demokrati Fitness, HelsingUng, SSP samt Headspace.

Det hele sluttede med frokost og koncert med UNG-SKAB på Musikhuset Elværket.

NORDLYS-eventen var skabt af JA-Kontoret og Sammen om Hinanden med støtte fra Nordea Fonden.

Nordlys laves i samarbejde mellem Ungdomsskolen og Sammen om Hinanden.

NORDLYS 2022 var en todelt event, hvor elever fra Ungdomsuddannelserne deltog i skoletiden om fredagen.

NORDLYS Lørdag var skabt af kreative og kunsteriske unge.

Der deltog over 500 unge i 2022.

NORDLYS Lørdag blev til i samarbejde med Elværket, MGK, SGK og BGK.

Nordlys lørdag

Nordlys case 1: MGK SGK BGK