OM UNGDOMSSKOLEN  /  Faglige fortællinger  /  Børneklimarådet

Elever får penge til klimaløsninger

Unge fra Tibberupskolen og Skolen ved Rønnebær Allé modtager penge til genbrug af regnvand, etablering af drivhus og vandingssystemer til køkkenhaver. Som vindere af Børneklimarådets pris har eleverne nu i alt 100.000 kroner til at lave klimavenlige tiltag på deres skoler.

18. november 2022

”Vi går ud af 9. klasse til sommer, så det her er også en måde at give noget tilbage til skolen på.” Sådan lød det fra Emma Kastrup Nielsen, efter det stod klart, at hun sammen med sine klassekammerater, Marius Nørholm Jakobsen og Catalina Rosenkilde fra Tibberupskolen, var blevet tildelt 75.000 kroner af Børneklimarådet.

Dermed har rådet, der består af unge fra Helsingørs fælleselevråd UTH, for første gang uddelt klimaprisen til andre elever, der vil lave klimatiltag. Uddelingen fandt sted i byrådssalen, efter eleverne fra de to skoler havde præsenteret hver deres klimaprojekt.

De tre elever fra Tibberupskolen oplever tit madspild i forbindelse med deres undervisning i faget madkundskab. Det inspirerede dem til at skabe et bæredygtigt system, hvor melorme omsætter madrester fra skolens kantine til gødning. Gødningen skal anvendes i et drivhus, hvorfra eleverne vil forsyne skolekøkkenet med grøntsager.

Catalina Rosenkilde fortæller, at hun og hendes klassekammerater har fået idéen i fællesskab.

»Vi har virkelig mange madkundskabshold på skolen, og der bliver smidt rigtig meget mad ud. Derfor vil vi stoppe madspild, samtidig med at vi selv producerer vores råvarer. Og så har vi taget udgangspunkt i det, vi har lært i de naturfaglige fag og brugt det i projektet,« siger hun.

Tager ejerskab over klimaløsninger

Spørger man medlemmerne af Børneklimarådet, er det vigtigt, at det er børn og ikke voksne, der bestemmer hvilke klimaprojekter, der skal føres ud i livet.

»Det er vores skoler, så jeg synes, at vi unge i Helsingør skal have indflydelse på de her ting. Vi har også en mening om, hvad vi gerne vil have gjort bedre, så det er vigtigt, at vi bliver hørt og får lov til at handle på vores idéer,« siger Sofie Ferdinand Tækker, der var med til at udråbe vinderne.

Den anden vinder, Skolen ved Rønnebær Allé, modtog 25.000 kroner til et system, der skal lede regnvand væk fra skolens kælder og over i en biodiversitetshave.

Begge projekter viser, at børn og unge tænker anderledes og mere ud af boksen, når det kommer til klimaløsninger. Det mener Mette-Lene Jensen (V), der er formand for Klima- og Bæredygtighedsudvalget i Helsingør Kommune.

»Børn har nogle andre idéer, end vi voksne har, når det kommer til klima. Men man skal kunne give ejerskab til børnene, så klimaløsninger ikke bare er noget, de andre tager sig af. Jeg tror, at man får mere ejerskab, hvis man bliver tvunget til at tænke aktivt over det, og det har de i høj grad gjort i de her projekter,« siger hun.

Selvom Tibberupskolen og Skolen ved Rønnebær Allé kun havde søgt om henholdsvis 70.000 og 20.000 kroner, blev samtlige af de 100.000 kroner, Børneklimarådet havde til rådighed, uddelt. Eleverne fik hver 5000 kroner ekstra til at udføre deres klimavenlige projekter.

Fakta om Børneklimarådet

• Helsingør Kommunes byråd besluttede i starten af 2022 at nedsætte et Børneklimaråd.
  • Rådet består af medlemmer fra fælleselevrådet Unges Talerør Helsingør (UTH), der er sammensat af elever fra alle elevrådene på Helsingør Kommunes folkeskoler.
  • Børneklimarådet skal være med til at engagere børn og unge til at finde på bæredygtige klimaløsninger og samtidig give eleverne en forståelse af medborgerskab og demokratiske processer.
  • Børneklimarådet faciliteres af Skolepiloterne på Ungdomsskolen samt Center for Dagtilbud, Skoler, Fritid & Idræt i Helsingør Kommune.
Billeder fra Børneklimarådets prisuddeling i byrådssalen 16/11

Senest opdateret 04.10.2023 13:06 af CVH