10.  /  10. klasse  /  Undervisningen

Undervisningen

"I folkeskolen oplevede jeg, at der var mere fokus på klassen end på den enkelte elev. Det havde jeg det rigtig svært ved, fordi jeg ikke var specielt god i skolen. Men det var virkelig noget, 10. hjalp mig med. Jeg følte, at jeg blev set mere, og det gjorde, at jeg fik mere selvtillid, og mine karakterer steg en hel del." (Mille)

Obligatoriske fag

De faste fag er dansk, engelsk og matematik, der afsluttes med prøver. Her får du et fagligt løft, hvis du skal have forbedret dine karakterer, så du kan komme ind på en ungdomsuddannelse, og du får mulighed for ekstra hjælp, hvis det er nødvendigt.

Plusfag

Hvis du har brug for det, kan du få ekstrafag, der understøtter de obligatoriske fag og giver dig et intensivt løft i dansk, engelsk og matematik.

Læseindsats

Vi har et særligt fokus på læsning for alle, og vi tester alle elever i læsefærdighed og talforståelse. Vi har desuden indrettet et særligt læselaboratorium, kaldet LIXEN. Ordblinde-elever får tilbud om særlig undervisning.

Tematid

I tematimerne vælger vi sammen nogle emner, der ikke kun handler om dit skoleliv, men også om alt det der foregår uden for skolen.

I tematiden arbejder vi bl.a. med innovation, bæredygtighed og naturvidenskab, lave kunst og design, bruge din krop i idræt og dans, lære om sundhed og omsorg, arbejde med film, foto og drama eller lave kampagner om organdonation og dødsstraf.

Tema-tiden er der, hvor du bl.a. bruger tid på at undersøge, hvilken vej du gerne vil gå efter 10. klasse. Det gælder både ifht. uddannelsesvalg, men også hvilket arbejdsliv der passer til dig, og hvilken slags jobs du synes kunne være spændende at blive klogere på.

Vi tager tit på ture i tema-tiden.

Valgfag og fællesfag

Når du begynder, har vi interviewet dig bl.a. for at finde ud af, hvad du interesserer dig for.  Det gør, at vi kan oprette de valgfag, som du og dine klassekammerater interesserer jer for i forvejen. Du kan altid vælge fysik som valgfag, og du har mulighed for at gå til afgangsprøve i faget. Derudover kan du vælge tysk eller fransk på ”hold det vedlige-niveau”.

I 10. klasse har du mulighed for at vælge tre fællesfag i løbet af skoleåret. Vi er en del af Ungdomsskolen og har adgang til en masse fede aktiviteter, så næsten alt kan lade sig gøre.

Eksempler på fællesfag

• Idræt
  • E-sport
  • Musik & sang
  • Mad
  • Bushcraft
  • Business

Du er altid velkommen til at ringe eller skrive til os og evt. komme på besøg - find kontaktinfo under KONTAKT OS.

Hvis du vil vide mere om det faglige i 10. klasse, så klik på UNDERVISNING, og i EFTER 10. kan du læse om, hvordan du i løbet af året kan undersøge, hvad de næste skridt i dit uddannelsesliv skal være.

I FÆLLESSKAB fortæller vi om, hvordan du bliver en del af det store ungemiljø, der er i 10. klasse, og du kan få en fornemmelse af en alsidig hverdag på skolen under SKOLEN og DIT ÅR I 10.

Du kan også gå ind på vores Facebook-side og følge med i, hvad vi laver i øjeblikket.

Senest opdateret 28.11.2023 14:49 af MB