OM UNGDOMSSKOLEN  /  Faglige fortællinger  /  JA-Containeren i Elværket

JA-Containeren bliver en del af Helsingørs musikmiljø

JA-Kontorets unge-mødested rykkede ind på musikhuset Elværket i forbindelse med Helsingør Festival og bliver stående til starten af efteråret.

4. august 2022 (opdateret 8. august)

JA-Kontorets mobile mødested for skabende unge landede i Elværkets gård op til musikhusets store Helsingør Festival i starten af august.

JA-Containeren rummer faciliteter, der kan bruges til ungeskabte projekter og events, og i de kommende uger vil containeren stå i gården foran musikhuset, hvor den skal være med til at styrke det kreative ungemiljø.

- Elværket har været dygtige til at skabe et øget fokus på unge bands og undergrundsmusik, og det vil vi gerne være med til at understøtte. Vi skal kunne være mobile og tænke anderledes, hvis vi skal være relevante for de unge, og det har vi mulighed for på denne måde, siger ungdomsskoleinspektør Helle Josefsen.

Med under Helsingør Festival

JA-Containeren har siden foråret 2021 stået på pladsen bag Værftets Madmarked på havnen i Helsingør, hvor den har været ramme for en lang række ungeskabte aktiviteter. Med den nye placering åbner der sig nye muligheder, mener Gry Jensen, der er koordinator på JA-Kontoret.

- Det er en kæmpe fordel at blive en del af et fællesskab, hvor der i forvejen sker en masse ting. Vi får adgang til flere faciliteter, og så er det vigtigt, at Elværket ligger tæt på byen, når vi skal nå ud til de unge, siger hun.

Under Helsingør Festival blev der holdt forskellige workshops i og omkring containeren, og i de næste uger bliver der lukket op for endnu flere aktiviteter i samspillet mellem JA-Kontoret og Elværket. Det glæder Casper Skovgaard, der er formand for Elværkets bestyrelse, sig til.

- Vi har i mange år lavet gode samarbejder med JA-Kontoret, og nu er tiden inde til at prøve noget nyt af, hvor JA-Kontoret fysisk rykker ind i vores gård. For os giver det mening at støtte de kreative og skabende ungdomsmiljøer, som altid har været dna’et i musikhuset Elværket, siger han.

En række lokale unge har været med til at puste liv i JA-Containeren og var også aktive under Helsingør Festival. En af dem er Danny Reventlow, der har været med i flere af JA-Kontorets projekter. For Danny giver det rigtig god mening, at JA-Containeren nu rykker til Elværket.

- Det bliver spændende at se, hvad det kan gøre at blive en del af et i forvejen kunstnerisk miljø. Der er allerede så god stemning i og omkring containeren, siger hun.

Senest opdateret 04.10.2023 13:08 af CVH