OM UNGDOMSSKOLEN  /  Faglige fortællinger  /  Nordlys

Nordlys giver unge en stærk stemme til at skabe trivsel

De ved, hvordan et godt ungeliv skal se ud. Men de skal lære at tro på, at de selv kan være med til at skabe det

Unge i Helsingør Kommune skal selv have indflydelse på deres egen trivsel. Samarbejdet Nordlys sætter fokus på mental sundhed blandt unge på de lokale ungdomsuddannelser.

September 2023

Flere bør være lige så modige som ham, der stiller sig op og siger højt, at han er den eneste i klassen, der ikke har en iPhone.

Flere bør sige hej til folk, de møder på gangen uden at kende dem særlig godt.

Alle bør respektere hinanden og være åbne overfor nye mennesker.

Det bør være naturligt selv at byde ind og tage initiativ til arrangementer, fx en fælles spiseaften på madmarkedet.

Unge i Helsingør Kommune skal have større trivsel og bedre mental sundhed. De skal selv være med til at finde opskriften på et godt unge- og uddannelsesliv, og ingredienserne kunne være nogle af de ovennævnte udsagn.

Eksemplerne kommer fra samarbejdet Nordlys, der nu har fået i alt 400.000 kr. i økonomisk støtte. Målet er at skabe et handlingsfællesskab, hvor unge og beslutningstagere sammen finder konkrete løsninger, der styrker fællesskaber og giver unge demokratisk selvtillid og øget samfundsengagement.

Dialog der skaber forandring

- Vi vil gerne skabe rum og muligheder for, at unge kan være med i dialogen om deres velvære og interesser, siger Gry Jensen, koordinator for JA-Kontoret på Ungdomsskolen, der har været med til at udvikle Nordlys.

Nordlys er fællesbetegnelsen for den indsats, der strækker sig over hele skoleåret 2023-24 med deltagelse af førsteårs-eleverne fra de lokale ungdomsuddannelser. De deltager i løbet af skoleåret i en række workshops, der kulminerer med en stor to-dages event i foråret 2024.

Her skal eleverne skabe deres egen dagsorden og sætte ord, tanker og handling på emner, der styrker unges trivsel og mentale sundhed.

Flere aktuelle rapporter viser, at vi i dag oplever en trivselskrise blandt unge i Danmark, og undersøgelserne peger blandt andet på, at næsten hver anden ung oplever, at de ikke har indflydelse på deres skole og uddannelsesliv.

Derfor skal de unge i Nordlys ikke kun selv sætte ord på de emner, der kan gøre ondt. De skal også sættes sammen med beslutningstagerne og være med i en dialog, der kan skabe forandring.

- En ting er at blive hørt, noget andet er at blive involveret. De unge er med til at få idéerne og bagefter planlægge dem, udføre dem og arbejde videre med dem, siger Kasper Haslund Poulsen, SSP-konsulent og projektleder på udviklingsprojektet Sammen om Hinanden, der har været med til at skabe Nordlys.

Samtidig kan eleverne få et Nordlys-tilskud på op mod 1.000 kr. per klasse til at gennemføre nogle af de aktiviteter, der kommer på bordet.

Stort lokalt samarbejde

Nordlys har fået 340.000 kr. i støtte fra uddannelsesprogrammet Erasmus+ samt 60.000 kr. i støtte fra Columbus Fonden, men nok så vigtigt er projektet forankret i et stort lokalt samarbejde.

Det er JA-Kontoret og Sammen om Hinanden, der er tovholdere på Nordlys, der også involverer ungdomsuddannelserne i Helsingør Kommune.

På Helsingør Gymnasium arbejder man i forvejen med trivsel og fællesskaber, og for Anne Bojsen, der er faglig pædagogisk koordinator, har Nordlys været en mulighed for at skabe et endnu større samarbejde omkring de unges mentale sundhed.

Hun oplever, at eleverne har været meget engagerede i de første workshops, der allerede er afholdt.

- Når man oplever, at der er andre, der har det på samme måde som en selv, så føler man sig mindre alene og mindre i mistrivsel. At verden er sådan for rigtig mange af os, giver tryghed, og det udvisker den alenehed, der kan ligge i at være ung i en foranderlig verden, siger Anne Bojsen.

Sophia, der går i 1.G på Helsingør Gymnasium, oplevede, at den første workshop gav hende en god oplevelse af, hvordan de andre i hendes klasse så på fællesskabet – og hvordan de kan forbedre det sammen.

- Det var super rart, da vi lå på gulvet og trak vejret i ro. Det var, som om man blev tættere på de mennesker, der lå rundt omkring en, siger hun.

Hver klasse deltager i to workshops i løbet af skoleåret og op mod 300 lokale unge ventes desuden at være med til den to dage lange Nordlys-event, der holdes til næste forår. Den skal eleverne selv være med til at sætte kød og indhold på.

Efterfølgende er det planen, at der skal etableres en online platform, der kan være med til at synliggøre aktiviteter og resultater.

Fakta om Nordlys

• Nordlys er et samarbejde mellem ungdomsuddannelserne i Helsingør Kommune, JA-Kontoret på Ungdomsskolen og udviklingsprojektet Sammen om Hinanden.
  • Nordlys sætter hvert år fokus på et eller flere aktuelle emner, der er vigtige for unge. I 2023-24 er unges trivsel og mentale sundhed i fokus.
  • Nordlys skal styrke unges fælleskaber, demokratiske selvtillid og samfundsengagement og give dem mulighed for at få indflydelse på ungdomsuddannelserne og i det kommunale arbejde omkring unge.
  • Nordlys er målrettet eleverne på første årgang på de lokale ungdomsuddannelser. De deltager i workshops i løbet af skoleåret og skaber deres egen dagsorden for den to-dages event, der holdes i foråret 2024.
  • Nordlys er i 2023-24 støttet med 340.000 kr. fra Erasmus + samt 60.000 kr. fra Columbus Fonden.

Senest opdateret 04.10.2023 13:04 af CVH