OM UNGDOMSSKOLEN  /  Faglige fortællinger  /  UScape

7. klasser har samarbejde på skoleskemaet

Nu skal den sociale muskel aktiveres: Escape rooms kickstarter Ungdomsskolens sæson.
Alle kommunens 7. klasser har været forbi Ungdomsskolen, hvor de skulle løse hemmelige gåder og udfordringer, der skal lære dem at samarbejde. Foto: Ungdomsskolen

Ungdomsskolen er med til at genstarte det sociale liv blandt unge, når den nye sæson begynder fra 30. august med over 100 fritidstilbud.

Normalt begynder fritidsundervisningen først i slutningen af september, men i år er sæsonstarten rykket en måned frem, for der er brug for at tanke op på unge-fællesskaberne efter et år med restriktioner og nedlukninger.

I år er der et særligt fokus på 7. klasserne i Helsingør Kommune, der i ugerne op til sæsonstarten deltager i eventen UScape på Ungdomsskolen. Det er en teambuilding-oplevelse, hvor eleverne skal arbejde sammen med deres klassekammerater for at slippe igennem en række escape rooms fyldt med mystiske gåder og udfordringer.

- Det er ikke nyt at arbejde med trivsel i klasserne, men vi har et ekstra fokus på det i år, fordi de unge har brug for at aktivere den sociale muskel igen. Især for 7. klasserne er der mange nye dynamikker og spilleregler at forholde sig til. Det er deres første år i udskolingen, og mange af dem er på en helt ny matrikel med nye klassekammerater, fortæller Charlotte Karrebæk, koordinator hos Skolepiloterne på Ungdomsskolen.

Det er Skolepiloterne, der har udviklet UScape som en del af åben skole-samarbejdet med kommunens folkeskoler, og eventen afholdes ikke kun til ære for eleverne.

- Vi håber også, at det er en fordel for lærerne, at de har den her dag med deres klasse, hvor de kan få lov til at opleve samarbejde og mønstre, siger Charlotte Karrebæk.

Et hold for enhver smag

Også Ungdomsskolens fritidstilbud giver unge mulighed for at være sammen om en interesse, og allerede før sommerferien besøgte Ungdomsskolen kommunens skoler med et rullende roadshow for at vise det store udvalg frem.

Der er da også et hold for enhver smag i sæsonens program. Er du gamer, mad-øre, musiknørd eller danse-freak, elsker du motorer, eller har du kreative hænder?

Det hele – og mere til - findes i programmet, der kan findes på ungdomsskolen.com

Ud over UScape tilbyder Skolepiloterne også en lang række forløb, som lærerne i udskolingsklasserne på kommunens folkeskoler frit kan booke til deres klasse på skolepiloterne.dk

Mange af dem har et særligt fokus på at styrke det sociale samspil og trivsel i klassen.

- I Skolepiloterne kan vi både tilbyde færdige forløb, som man kan plukke fra hylderne, men vi kan også lave særlige forløb, der passer til de specielle behov, der kunne være i en bestemt klasse, siger Charlotte Karrebæk.

Senest opdateret 18.08.2021 10:09 af MB