OM UNGDOMSSKOLEN  /  Faglige fortællinger  /  JA-Kontoret i Ishøj

JA-Kontoret inspirerer unge i Ishøj

Unge fra JA-Kontoret var i Ishøj for at dele ud af deres erfaringer med projektarbejde og for at inspirere andre unge til at deltage i lokale projekter. ”Det giver vildt god mening at erfaringsudveksle på den her måde,” siger projektkoordinator.

1. juni 2022

Hvordan giver man unge en stemme, lærer dem om lokalt demokrati og inspirerer dem til at gøre en forskel gennem egne idéer? Det ville initiativtagerne bag kampagnen Youth Got It i Ishøj, et projekt der skal styrke unges medborgerskab, gerne vide. Derfor tog de kontakt til Ungdomsskolens JA-Kontor, der gerne ville hjælpe med at sætte skub i ungeinddragelse.

Resultatet blev en aften i Ishøj med workshops og icebreaker-øvelser, hvor de unge fik mulighed for at sætte ord på, hvad der er godt og mindre fedt, ved at bo i Ishøj, og for at byde ind med forslag til, hvad der kan gøre ungelivet bedre.

De unge deltagere lavede mindmaps med indspark som fællesspisning, gaming aften, årlige fester og muligheden for at lave film, fodboldture og flere kebabrestauranter.

Med til at facilitere aftenens workshop var Ella McKinley og Gaia Petersen på 19 og 18 år, der er storforbrugere af JA-Kontoret. De har været med til at skabe både kunstmagasinet Neon og Rå-Festival, og for dem var aftenen i Ishøj en gylden mulighed for at give noget erfaring videre til andre unge.

- Vi vil gerne vise andre unge, hvilke muligheder der er for at skabe idéer og få dem ud i virkeligheden. Det er ligesom at se os selv for tre år siden, så vi ved, at de kan komme rigtig langt, hvis de bliver ved med at arbejde for det, siger Gaia Petersen.

Idéer der får vinger

For Gaia Petersen og Ella McKinley handlede aftenen først og fremmest om at tænde den samme gnist hos Ishøjs unge, som JA-Kontoret tænder i dem. Og om at lære dem, hvordan man får gode idéer.

- I starten var det lidt småt med idéer, men hen imod slutningen af aftenen var de meget mere begejstrede, kom med flere idéer og byggede videre på dem, de allerede havde, siger Ella McKinley.

Ud over muligheden for at give de unge Ishøj-borgeres idéer vinger, kan medarbejderne fra JA-Kontoret og Youth Got It også bruge hinanden på tværs af kommunegrænserne.

- Det er altid inspirerende at møde unge fra andre kommuner, og det er givende at lave møder på tværs. I Helsingør synes vi, at det er vigtigt at vidensdele, og at vi kan få glæde af hinanden. Ishøj er blandt andet virkelig gode til at skabe et spirende miljø for unge med interesse for at lave musik inden for hiphop/rap-genren og så er det jo oplagt at få nogle af de unge til Helsingør og optræde, siger Gry Jensen, der er Projektkoordinator af JA-Kontoret.

Senest opdateret 01.06.2022 13:47 af MB