OM UNGDOMSSKOLEN  /  Faglige fortællinger  /  Skolepiloterne Onlive

Aktive online-workshops i skoler er et hit – nu forlænges tilbud

Ikke færre end 45 skoleklasser har på bare fire uger booket en af Skolepiloternes online-workshops, som giver eleverne et aktivt og kreativt pust i fjernundervisningen.

3. marts 2021

Nu forlænger Ungdomsskolen det populære, gratis tilbud til udskolingsklasserne i Helsingør Kommune i yderligere to uger – og samtidig tilføjes en ny workshop til programmet.

- De unge og lærerne har taget imod tilbuddet med kyshånd, og da eleverne har udsigt til at sidde hjemme i mindst 14 dage endnu, har vi valgt at forlænge frem til foreløbig 15. marts, siger Charlotte Karrebæk, projektkoordinator for Skolepiloterne på Ungdomsskolen.

Skolepiloterne OnLive består af fem workshops, som klasselæreren kan booke som et forløb i fjernundervisningen. De sætter fokus på at aktivere krop og kreativitet på andre måder, end eleverne er vant til i denne tid, og samtidig med forlængelsen introduceres også en ny sjette workshop, der har fået titlen Mystery Bag.

Her får eleverne udleveret en pose med hemmelige materialer, som de skal finde ud af at sammensætte på den rigtige måde.

- Nu skal vi selvfølgelig ikke afsløre hemmeligheden, men vi er ovre i den genre, der handler om fysik, elektronik og gadgets, fortæller Charlotte Karrebæk.

De unge synes åbenbart godt om hemmeligheder, for workshoppen Mystery Walk har været et af de store trækplastre i programmet. Her har der i en periode ligefrem været venteliste på at komme på gåtur med mystisk opgaveløsning undervejs, men nu er en ekstra workshop-leder blevet hentet ind, så man kan følge med efterspørgslen.

Men der har også været stor interesse for at dyrke yoga hjemme på stuegulvet, lave mini-kokkerier ved køkkenbordet, prøve kræfter med styrketræning eller kaste sig ud i kreativ formgivning med en skål af gips.

Skolepiloterne OnLive indgår i en særlig onlineudgave af kulturprogrammet Kulturens Børn, der er en del af Kulturnetværket i Helsingør Kommune.

Fakta: De seks workshops

Mystery bag: Find ud af, hvad det hemmelige indhold i posen skal bruges til, når I sætter det sammen på den rigtige måde.

Lav en skål: Formgivningskursus med enkle materialer som gipsgaze, stanniol og balloner.

Mystery walk: Find gemte poster og løs gåder undervejs på en gåtur i lokalområdet.

Mini kokkeri: Få en pose råvarer og lav et lækkert og nemt måltid hjemme i køkkenet.

Styrketræning: Få sved på panden med simple redskaber som en fyldt vandflaske eller en taske med bøger.

Yoga: Få pulsen op sammen med din klasse med fokus på åndedræt, stræk og mindfulness.

Læs mere på skolepiloterne.dk

Skoleelever får et aktivt break i fjernundervisningen

Der er enorm interesse for et nyt online undervisningstilbud fra Skolepiloterne på Ungdomsskolen. Fem virtuelle workshops giver motion og kreativ udfoldelse for eleverne i en pause fra skærmundervisningen.

11. februar 2021

Dyrk yoga hjemme på stuegulvet, giv den gas med styrketræning på teenageværelset, tag imod en mystisk udfordring til fods i nabolaget, lav en skål af gips på køkkenbordet eller tryl selv din egen lækre frokost frem ved komfuret.

En lang række skoleklasser i Helsingør Kommune har på rekordtid sagt ja til at få en aktiv pause i deres fjernundervisning med Skolepiloternes nye OnLive-katalog, der er et tilbud til lærerne i udskolingen.

Skolepiloterne OnLive er lavet i samarbejde med Børnekulturkonsulenten i Helsingør Kommune og Billedskolens forløb Kulturens Børn, og interessen har været overvældende, fortæller projektkoordinator Charlotte Karrebæk fra Skolepiloterne.

- Vi har mere end 30 tilmeldte klasser, der er med i en af de fem workshops, som vi kun har haft udbudt siden slutningen af januar. Det jeg hører fra lærerne er, at det har været et frisk pust, som mange har trængt til, siger hun.

Fokus på de fem workshops er kreativitet og bevægelse, og selvom undervisningen foregår online, så skal eleverne flytte sig væk fra sengen eller skrivebordet. I stedet skal de op på gulvet, ned i køkkenet og ud i naturen.

- Det aktiverer eleverne på en anden måde foran skærmen og giver dem mulighed for at bruge hoved, krop og samarbejdsevner på en måde, som de måske ikke har været vant til i et stykke tid, siger Charlotte Karrebæk.

Indtil videre er det hensigten, at Skolepiloterne OnLive fortsætter, så længe udskolingseleverne bliver fjernundervist hjemmefra. Lærere, der vil booke en workshop til deres klasse, kan kontakte Charlotte Karrebæk via skolepiloterne.dk, hvor man også kan læse mere om de fem OnLive-workshops og Skolepiloternes øvrige tilbud.

Senest opdateret 16.08.2021 12:09 af CVH