OM UNGDOMSSKOLEN  /  Faglige fortællinger  /  Unge-projekter

Flere unge i Helsingør vil skabe deres egne projekter

Det myldrer med idéer i kommunen, hvor et voksende antal unge kommer til Ungdomsskolens projektkontor, JA-Kontoret, for at føre deres egne drømmeprojekter ud i livet.
Kunstmagasinet NEON udkom første gang før sommerferien. Nu er anden udgave på gaden, og redaktionsgruppen har selv stået for indhold og layout. Foto: JA-Kontoret

20. november 2020

- I øjeblikket bliver jeg stort set hver uge kontaktet af nye unge med projektidéer.

Sådan lyder det fra Gry Jensen, der er koordinator i JA-Kontoret, Ungdomsskolens platform for unge, der vil arbejde med deres egne projekter.

Siden sommerferien er en lang række af projekter skudt i gang, og de har flere ting til fælles: Dels kommer idéerne fra de unge selv, og samtidig er de motiverede for at sætte sig selv i maskinrummet, når tanke skal gøres til virkelighed. Men initiativerne er også alle med til at skabe nye fællesskaber blandt unge.

- Der er et stort opsving i antallet af unge, der tænker ud over deres egen næse, når de vil lave projekter. Jeg tror, det er med til at skabe en bedre ungdomskultur i Helsingør, hvor unge får øjnene op for at lave mere på tværs af grupperinger og interesser, siger Gry Jensen.

Corona har skubbet til skaberlysten

Hun oplever, at bl.a. klimabevægelsen har givet mange unge en erkendelse af, at de kan gøre en forskel med deres egne handlinger.

- Det tror, jeg har inspireret mange. Og så tror jeg, at corona-krisen har haft indflydelse på mange. De har siddet derhjemme og tænkt en masse tanker, og nu vil de gerne ud og skabe noget, siger Gry Jensen.

JA-Kontoret på Ungdomsskolen har eksisteret i fem år, og Gry Jensen oplever, at de lokale unge nu for alvor har fået øjnene op for, at de her kan få vejledning og støtte til, hvordan de selv kan arbejde med deres idéer.

Det er især relationsarbejdet, der er vigtigt i den sammenhæng, for det handler ikke kun om at have projektmedarbejdere, der brænder for de unge. Det er også en vigtig erkendelse, at resultaterne ikke kommer fra dag til dag, mener JA-Kontorets koordinator.

- Der er nødt til at blive skabt en fortrolighed mellem medarbejdere og unge, for man er sårbar, når man skal dele drømme og visioner med andre, siger Gry Jensen.

På JA-Kontoret har man prøvet forskellige formater af, bl.a. i form af beliggenhed og åbningstid for at se, hvordan samskabelsen med de unge fungerede bedst.

- Vi er kommet frem til, at vi dels skal være der, hvor de unge er, men også der hvor det giver bedst mening for projektet, siger Gry Jensen.

Derfor er JA-Kontoret i dag ikke et fast, fysisk kontor med ringeklokke og ugentlig træffetid, men kan tilpasse sig projektet og de samarbejdspartnere, der involveres.

Læs mere på Facebook: JA-Kontoret Helsingør og Instagram: @Jakontoret

Ungeprojekter i JA-Kontoret lige nu:

• Kunstmagasinet Neon udkom for første gang før sommerferien. I slutningen af oktober blev udgivelsen af anden udgave markeret ved et live-event i musikhuset Elværket med nogle af de 17 unge kunstnere, der var udvalgt i magasinets open call blandt over 100 indsendte værker fra hele Danmark. Neon er skabt af en gruppe unge fra Helsingør-området, der vil skabe et talerør for unges kunst. Mere info: @neonmag3000 på Instagram.
  • ”Moderne Menneske – Moderne By” er den foreløbige arbejdstitel på en performance med lyd, lys og krop, der har en gruppe lokale unge som initiativtagere. Projektet skal kunne opleves i slutningen af november og er under udvikling i et samarbejde med Catch i Helsingør og med økonomisk støtte fra Kulturmetropolen.
  • Unge fra næsten alle ungdomsuddannelserne i Helsingør er sammen om at idéudvikle nye events og fællesskaber i kommunen som en del af projektet Community Skaber, der er etableret i et samarbejde med Ungdomsbureauet. Lige nu arbejdes der bl.a. på at skabe et stand up-show, hvor bl.a. lokale unge kan medvirke.
  • Hver anden torsdag mødes en række unge i workshoppen Krea & Kage, hvor de i helt uformelle rammer kan være sammen om at udfolde sig kreativt i Ungdomsskolens nyudviklede makerspace. De første tre events har været udsolgt, og planen er at fortsætte i hvert fald året ud. Formatet er skabt af unge, der stod for en ung til ung-masterclass i sommerferien.
  • Relationer, der er skabt gennem det lokale unge musiknetværk Toneassociationen, har ført til projekter som Hyg & Lyt – et event, hvor unge musikere selv har taget initiativ til at mødes og spille deres egne demoer for hinanden og få feedback på deres musik fra andre.
  • I samarbejde med Musikhuset Elværket afholdes der to gange inden jul små livekoncerter i musikhuset. I november er der sangskrivningsaften for unge, lokale sangskrivere, og 11. december spiller de to bands Tandem og Rød Sofa.

Kontakt: Gry Jensen, koordinator JA-Kontoret

Tlf.: 25 31 11 33 | Mail: stj08@helsingor.dk