OM UNGDOMSSKOLEN  /  Faglige fortællinger  /  Coop Crew

Fremtiden starter i fritiden

13 unge er med i det tredje Coop Crew-forløb i Helsingør, der ruster unge til at få et fritidsjob.

28. januar 2022

I denne uge fik Mathias papir på, at han ved, hvad der skal til for at arbejde i en butik. Den 16-årige 10. klasseelev fra Helsingør er en del af Coop Crew-forløbet, hvor unge bliver trænet til at få et fritidsjob, og sammen med 12 andre unge har Mathias i løbet af efteråret deltaget i seks moduler, der foregår i Coop 365-butikken på Gurrevej i Helsingør.

Her får de unge grundviden og praktisk træning i at arbejde i butik. Desuden lærer de at skrive et CV, så de bagefter kan gå ud og søge et fritidsjob.

- Vi giver dem et indblik i alle de forskellige ting, vi laver, så de ser, hvordan det er at arbejde en i butik, siger Thomas Thomsen fra Coop, der er cheftræner for de lokale unge.

27 ungdomsskoler er med i Coop Crew-projektet, der er lavet i et samarbejde mellem Coop og Ungdomsskoleforeningen, fordi forskning peger på, at unge i fritidsjob trives bedre i skolen og har bedre chancer på arbejdsmarkedet.

På Ungdomsskolen i Helsingør, der faciliterer forløbet, har man haft gode erfaringer med de to tidligere Coop Crew-hold. Næsten to ud af tre unge, der har gennemført forløbet, har efterfølgende fået et fritidsjob.

- Jeg har lært en del om, hvordan en butik fungerer, og at der er et system til, hvordan man får varerne på plads. Det havde jeg ikke tænkt over før, siger Mathias, der overvejer at starte en uddannelse som murer eller tømrer, når han er færdig med 10. klasse.

I første omgang vil han dog gerne ud og have et fritidsjob.

- Så kan jeg komme i gang med at få et arbejde og få det ind under huden, siger han.

Fakta

• Ungdomsskoleforeningen hjælper sammen med Coop, 27 ungdomsskoler og Coop-butikker unge til at få et fritidsjob.
  • Den A.P. Møllerske Støttefond har bevilliget 27.6 mio. kr. til initiativet, der varer fra 2019–2025.
  • De unge deltager i et træningsforløb på seks moduler i en fakta-, Coop365- eller SuperBrugsen-butik.
  • Den grundviden og praktiske erfaring gør, at de efter endt forløb kan gå ud og få et fritidsjob som servicemedarbejder eller blive elev i en detailbutik.

Unge får fritidsjob gennem Coop Crew

Ni unge har fået fritidsjob efter grundig oplæring i efterårets Coop Crew-forløb, som Ungdomsskolen står for i Helsingør. Et job efter skole baner vejen for bedre trivsel og større selvtillid hos de unge, siger projektleder.

15. december 2020

Fakta-butikker i Helsingør, Humlebæk og Ålsgårde har sagt ja tak til at ansætte i alt ni unge, der i efteråret deltog i Coop Crew, et seksugers forløb hvor unge får indgående kendskab til arbejdet i en af Coops butikker.

En dag om ugen var de unge i lære i en Fakta, og i de uger projektet varede, lærte de om alt fra rengøring og oprydning til god kundeservice i kassen.

- Jeg deltog i Coop Crew, fordi jeg gerne ville satse på at arbejde i en butik. Jeg meldte mig til for at prøve det af, og det har været virkelig sjovt, fortæller Malou på 16 år, der efterfølgende har fået fritidsjob i Fakta i Helsingør.

Projektet har til formål at sikre unge i alderen 16-18 år en tættere tilknytning til arbejdsmarkedet og samtidig også et større skole-engagement. Forskningen viser nemlig, at unge med et fritidsjob får bedre karakterer, har mindre fravær og kommer hurtigere i gang med en ungdomsuddannelse. Derfor er projektet også målrettet den gruppe af unge, der på forskellige måder har brug for et støttende skub i ryggen.

Vokser med opgaven

I år er det tredje gang, et Coop Crew-forløb guider unge i hele landet mod en fast plads bag kassen i Fakta. Ungdomsskolen i Helsingør har igen i år afholdt projektet i Helsingør kommune, og projektmedarbejder Mads Pfaff fra Ungdomsskolen har hver uge været med på butiksgulvet for at følge og støtte deltagerne.

- Det er gået rigtig godt. De unge har taget rigtig godt imod projektet og har alle sammen fået blod på tanden i forhold til at tage skridtet videre i et rigtig fritidsjob, så det må siges at være en succes, siger han.

Efter de unge afsluttede deres seksugers forløb, var det op til dem selv at skrive ansøgninger og opsøge deres nye arbejdsplads, med en hjælpende hånd fra butikschefer, som gennem koncern-netværk og stort engagement har skubbet på for, at de unge kom hurtigt i job. Og i år har Helsingør-holdet altså kunnet sætte flueben ved Coop Crews målsætning om, at mindst halvdelen af deltagerne skal have et fritidsjob efter endt forløb.

Mads Pfaff ser desuden en tydelig ændring hos de unge, der har fået mere ansvar og ny viden om detailbranchen gennem projektet.

- Selvtillidsmæssigt er de vokset helt vildt. De har fået en på opleveren og har mødt nogen ude i den virkelige verden, der udfordrer dem og tror på dem. Det betyder rigtig meget for vores unge.

Ungdomsskolen og Coop Crew er i foråret 2021 igen klar med et nyt forløb, hvor der denne gang også er plads til elever fra 9. klasse.

Fakta om ”Coop Crew – når fritid bli’r til fremtid”

• Den A. P. Møllerske Støttefond støtter projektet med 27.608.000 kr. i perioden 2019-2025. Projektet er udarbejdet og gennemføres i et samarbejde mellem Ungdomsskoleforeningen og fakta.
  • I alt vil omkring 3.700 unge fra 25 kommuner deltage i et træningsforløb, hvoraf det antages, at minimum 1800 af de unge efterfølgende vil få et fritidsjob i fakta eller et andet sted som direkte effekt af projektet.
  • 11 kommuner startede i uge 43 i 2019, i 2020 blev 8 nye kommuner optaget, og i 2021 optages yderligere 6 kommuner. Udrulningen sker i tre faser for at sikre kvaliteten i processen og gøre det muligt at overføre erfaringer.
  • Efter projektperioden skal kommunerne selv integrere indsatsen, f.eks. ved at projektet bliver en del af kommunernes ungestrategi. Der bliver i hver kommune nedsat et lokalt udvalg, som udvælger de unge, der skal være med i projektet, der evalueres løbende.

Senest opdateret 31.01.2022 14:36 af MB