OM UNGDOMSSKOLEN  /  Røgfri skoletid

Røgfri

DU ER FRI FOR RØG PÅ UNGDOMSSKOLEN

Ungdomsskolen er røgfri. Det betyder, at hverken elever, medarbejdere eller gæster ryger i skoletiden eller arbejdstiden.

Vi har indført en række principper for den røgfri skole, som du kan læse her.

•    Ingen tobak – eller det der ligner

Røgfri skoletid betyder, at der ikke er nogen, der hverken ryger, damper, bruger snus eller andre tobaksprodukter i skole- eller arbejdstiden.

•    Vi er alle sammen røgfri

Røgfri skoletid omfatter både elever, medarbejdere og gæster på skolen. Der gælder nøjagtig de samme regler for unge og for voksne.

•    Det gælder allevegne – i skoletiden

Det handler om tidspunktet – ikke om stedet. Uanset hvor Ungdomsskolens aktiviteter foregår, er de omfattet af røgfri skoletid. Også selvom vi er i Manchester eller Manchuriet.

•    Du er røgfri, til du har fri

Du har også røgfri skoletid, mens du er afsted på tur med Ungdomsskolen. Eller har pause i undervisningen. Når du har helt fri fra skole eller arbejde, er du fri til selv at bestemme – efter du har forladt matriklen.

Vi vil gerne hjælpe…

Vi ved godt, at det kan være svært at lade være med at ryge eller bruge snus. Derfor vil vi altid gerne snakke med dig om, hvordan vi kan hjælpe dig til at holde op.

Vi kan bl.a. henvise dig til folk, der arbejder med tilbud om rygestop – f.eks. i Helsingung.

…men vi mener det!

Vi vil tage en snak med dig, hvis vi kan se, at du overtræder reglerne for røgfri skoletid.

Hvis du er elev, kan vi kontakte dine forældre eller værge. Og hvis det sker flere gange, og du ikke har lyst til at samarbejde, bliver det til en disciplinær sag, som kan afgøre, om du stadig skal gå på skolen.

Helt de samme regler gælder, hvis du er medarbejder. Vi har brug for, at du hjælper med at overholde reglerne – ellers kan det blive til en disciplinær sag, som har betydning for din ansættelse.

Vi tager også fat i dig, hvis du er gæst på skolen, og det kan være, at vi i yderste konsekvens må bede dig om at forlade skolen.

Senest opdateret 08.06.2021 14:34 af CVH