10.  /  10. klasse  /  Vi starter med dig

10. klasse

Få tid til at tænke dig om og plads til at være dig selv

Du behøver ikke at vide på forhånd, hvilken uddannelse eller job, du vil vælge i fremtiden, når du begynder i 10. klasse. Vi interesserer os for, hvem du er lige nu, og tager dig alvorligt – ikke bare som elev, men som den person, du er.

”I folkeskolen oplevede jeg, at der var mere fokus på klassen end på den enkelte elev. Det havde jeg det rigtig svært ved, fordi jeg ikke var specielt god i skolen. Men det var virkelig noget, 10. hjalp mig med. Jeg følte, at jeg blev set mere, og det gjorde, at jeg fik mere selvtillid, og mine karakterer steg en hel del."

Mille, tidligere elev i 10. klasse

Interview

Allerede inden du begynder, udfylder du et spørgeskema, og derefter interviewer vi dig for at finde ud af, hvor du er i dit liv lige nu, om din tid i folkeskolen og om dine interesser og ønsker for dit 10. skoleår. Det gør bl.a., at vi fra starten ved, hvordan vi bedst kan støtte dig i undervisningen, at vi kan sætte dig i klasse sammen med nogen, der passer godt til dig, og at vi kan skræddersy valgfagene, så de passer til dine og dine klassekammeraters ønsker.

Bootcamp

Den første uge af skoleåret er der ikke normal undervisning. I stedet laver vi en masse aktiviteter, hvor du møder de andre elever og lærerne. Det gør vi, fordi fællesskabet er det allervigtigste på skolen, og når du føler dig godt tilpas med dine klassekammerater, har du også nemmere ved at lære noget.

Tematid

Vi arbejder med tematid, hvor vi sætter fokus på emner, der ikke kun handler om dit skoleliv, men også om dine venner, familie, fritidsaktiviteter og interesser.

Forældrene er medspillere

Vi ser på hele dit liv og ikke kun på den del, der foregår i skoletiden. Derfor spiller dine forældre en aktiv rolle i samarbejdet mellem dig og skolen i forhold til at sætte værdier på et godt ungdomsliv.

”Det giver en positiv ting til os som forældre, at vi ved, hvor vi kan støtte, når vi har et indblik i, hvad de har været igennem i skolen.”

Mor til elev i 10. klasse

Du er altid velkommen til at ringe eller skrive til os og evt. komme på besøg - find kontaktinfo under KONTAKT OS.

Hvis du vil vide mere om det faglige i 10. klasse, så klik på UNDERVISNING, og i EFTER 10. kan du læse om, hvordan du i løbet af året kan undersøge, hvad de næste skridt i dit uddannelsesliv skal være.

I FÆLLESSKAB fortæller vi om, hvordan du bliver en del af det store ungemiljø, der er i 10. klasse, og du kan få en fornemmelse af en alsidig hverdag på skolen under SKOLEN og DIT ÅR I 10.

Du kan også gå ind på vores Facebook-side og følge med i, hvad vi laver i øjeblikket.

Senest opdateret 16.05.2023 09:02 af CVH